054-7000037:

מכירת נחלה במושב

בשונה מתהליך מכירה של דירה או בית לדוגמא, מכירת נחלה הינה תהליך שונה לחלוטין הדורש תשומת לב מרבית לפרטים הקטנים, שכן, במידה ולא שמים לב לאותם פרטים, העסקה עשויה להסתבך ואף להכשיל אותה בגלל המעורבות הרבה של הרשויות השונות (רשות מקרקעי ישראל, רשות המיסים) וכן גם הצורך בהסדרה מול האגודה השיתופית המקומית. לא מדובר על עסקת נדל"ן "רגילה" אלא על עסקה מעט יותר מורכבת.

כאשר מוכרים נחלה, מוכרים בפועל את כל הנכסים הנמצאים בה: הן הנכסים החקלאיים והן הנכסים הפרטיים (שכן נחלה מחלוקת לחלק שבו יש בתי מגורים והחלק שבו יש את החלק החקלאי). באופן כללי, בכל נחלה יש גם זכויות עסקיות, גם זכויות פרטיות וגם זכויות פרטיות ולכן יש מעורבות רבה של הגורמים הרלוונטיים.

בעת מכירת הנחלה יש מספר מיסים גדול יחסית שצריך לשלם ולהסדיר: מס רכישה, דמי הסכמה, היטלי השבחה, מע"מ ומס מכירה. ללא ספק מדובר על סכום גדול יחסית של מיסים ולכם חשוב להסביר מדוע גם משלמים כל מס ומס עבור המדינה.

ראשית, כפי שזה נשמע מוזר, לא ניתן להעביר את הזכויות בנחלה ללא הסכמה של רשות מקרקעי ישראל ולכן יש צורך לשלם לרשות דמי הסכמה הן על הזכויות החקלאיות והן על הזכויות הפרטיות (כלומר בתי המגורים שנמצאים בנחלה). ערך המס נקבע שרירותית באמצעות טבלה בהתאם להשקעה שביצע חוכר הקרקע שמעוניין במכירתה.

באשר למס שבח, מוכר הנחלה לא חויב במס עבור בתי המגורים, אלא רק עבור מכירת הזכויות האחרות שלו בנחלה (לדוגמא, הזכויות החקלאיות). גם אם קיימים לדוגמא שני בתי מגורים, במידה ומדובר על בית של בן ממשיך שדווח ניתן לקבל עליו פטור ממס שבח.

באשר למס מכירה, עד לשנת 2007 נדרשו בעלי הנחלות לשלם את מס המכירה, אולם לאור החלטת הממשלה, בוטל מס המכירה על הקרקע.

כמובן, שכמו בכל עסקה רגילה, יש לשלם על הקרקע גם מס ערך מוסף, דבר אותו ניתן לגלם במחיר הסופי של הנחלה. באשר להיטלי השבחה, מדובר על מס המיועד עבור זכויות תכנוניות לנחלה שטרם בוצעו.

ללא ספק, מדובר על עסקה מורכבת יותר ולכן חשוב להסתייע בייעוץ משפטי מתאים ולדאוג לשלם את כל המיסים על מנת שחלילה העסקה לא תכשל.

מרחבי הרשת:
יורם קראוס – מטפס ההרים שבונה את משרדי החברות הגדולות בעולם

יורם קראוס – טוויטר
יורם קראוס – Linkedin