054-7000037:

האם קרקע חקלאית מבטיחה שווי גבוה של נכסים?

כולם רוצים להרוויח מהר ובקלות ומתפתים לרכוש קרקעות חקלאיות בסכומים גבוהים עם ההבטחה להפשיר אותן לצורך הקמת נכסים על הקרקע, אז האם רכישת קרקע חקלאית היא הדרך הקלה והבטוחה להשקעה טובה?
הפרשתן של קרקעות חקלאיות צבר תאוצה בשנים האחרונות כתלות ישירה במצוקת הדיור הקיימת בישראל. רבים ממהרים לעוט על "המציאה" ולרכוש את הקרקע שתהווה את השקעת חייהם. אז נקדים ונאמר שלא כי קרקע היא מכרה זהב וקרקעות רבות אינן לא יופשרו בעתיד הקרוב לעין.
לאור זאת מומלץ לשקול בכובד ראש את כדאיות ההשקעה ורצוי אף להיעזר באנשי מקצוע לצורך ביצוע תהליך מחושב ומוצלח.

הערכת שווי קרקע חקלאית

לצד הזדמנויות רבות טמונות סכנות גדולות ובעיקר כאשר מדובר על סכומי כסף גדולים.

כלל ראשון וחשוב – לא כל קרקע חקלאית נושאת פוטנציאל לשינוי יעוד
קרקעות חקלאיות יכולות להתברר כשמורות טבע ואז החוק המגן עליהן יערים קשיים רבים ויגרור הפסדי כספים. הקרקע החקלאית שרכשתם הינה מזוהמת. כלומר, הקרקע שימשה בעברה כאזור תעשייה או כאזור לאיסוף שפכים והתוצאה הינה קרקע מזוהמת שלא ניתן לבנות עלייה! רכשתם קרקע שאינה מספיקה אפילו ליחידת דיור? נשמע הזוי אך מציאותי, מאחר שהקרקע לא הופשרה אז אין תכנית בנייה ולא תוכלו לדעת האם מדובר בבנייה רוויה או צמודי קרקע..
כפי שניתן להבין ישנם משתנים רבים שעתידים ועשויים להשפיע על כדאיות רכישת הקרקעות ואם וכאשר יופשרו לטובת הקמת נכסים מניבים. לשם בדיקת כדאיות וליווי מקצועי של תהליך מורכב שכזה כדאי לשכור שירותיו של שמאי מקרקעין שיבצע הערכת שווי של קרקעות חקלאיות.

אומדן שווי שוק

הערכת שווי נכס יכולה לעשות את ההבדל בין עסקה מוצלחת שמכניסה לכיס המבצע מיליוני דולרים לבין מפח נפש שיסתיים בבעלות על קרקע שלא תופשר. אין להקל ראש בבדיקה מדוקדקת ומקיפה לצורך כדאיות ההשקעה. הווי אומר כי רכישת קרקע חקלאית הינה בגדר סיכון גבוה מאוד (גבוה הרבה יותר מאשר רכישת נכס מיזם או קבלן). כמובן כי ניתן להישען על קלישאות חבוטות כדוגמת "מי שלא מסתכן לא מרוויח" אך המציאות קרובה יותר למשוואה שמי שמיהר להשקיע – שקע בהחזקתה של קרקע שמחירה גבוה בהרבה מהערך הריאלי שלה.

רבים וטובים מספרים כי הם ביצעו את הרכישה מכיוון שישנה בנייה למגורים בסמוך לקרקע ואם אלו פני הדברים אז קרוב לוודאי שהקרקע תופשר במהרה, אז זהו שלא, אין לראות בבניה בסמיכות לקרקע כערובה להפשרתה.

אם בכל זאת בחרתם ברכישת קרקע חקלאית לטובת שינוי יעוד עתידי ולהקמת נכסים מניבים או קרקע שערכה גבוה ממחיר הקנייה שלה אז זכרו כי לא כל הנוצץ זהב הוא! בדקו בעזרת אנשי מקצוע את נקודות התורפה של העסקה, היכן הסיכונים (הם שם) והאם זהו סיכון מחושב..

עוד אתרים בקבוצה:
השכרת רכב בירושלים, קרן נאמנות
שי לי טרסר נויהאוז – מנהלת השיווק של חודש פברואר